התבטאות חריפה של ח"כ מגל: "פסיקת הרבנים נובעת משיקולים פוליטיים" • הראיון המלא

    דוד לזר | צילום מאיר אלפסי 13 Comment on התבטאות חריפה של ח"כ מגל: "פסיקת הרבנים נובעת משיקולים פוליטיים" • הראיון המלא
    9:04
    02.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on בניגוד לדעה הרווחת: למה באמת היהודים לא עלו לארץ לפני השואה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הבוקר (שני) התקיים דיון סוער עם ח"כ ינון מגל מ'הבית היהודי' – ב'מדברים אקטואליה' עם בצלאל קאהן ודוד חכם ב'קול חי'. בין הדברים ח"כ מגל טען כי פסיקות רבנים וגדולי ישראל, בהם הרב מרדכי אליהו והרב שפירא – שלא לעלות להר הבית  – נבעו משיקולים פוליטיים.

    מגל אמר כי "אנחנו מדברים על עובדות היסטוריות ואני מדבר על יהדות אקטיבית שזו הציונות. לעלות לארץ, להתיישב בה, להבין שאחרי 2000 שנה אף אחד לא יעזור לנו. זה שיצרנו פה עם ששומר על עצמו, צריך להגיד את האמת: בזכות יהודים לא שומרי תורה ומצוות. היום הציונות משנה את פניה, היא חוזרת למקורות אבל זאת האמת. מי שרוצה להישאר בגלות לא ילך לצבא, יתן לאחרים להתבוסס בדם בשבילו, לא ישרת את המדינה, לא ישלם מיסים – ייתן לאחרים לעשות את זה בשבילו". ח"כ מגל סיים את הדיון לאחר שהויכוח החריף וקטע את הראיון.

    קודם לכן הוא נשאל כיצד מטפלים בהתבטאויות הח"כים הערבים והאם יש דרך אופרטיבית לטפל בהם. "מי שקורא לאלימות או מזדהה עם טרור, צריך לפעול נגדו. יוכל לשלם קנסות, להיות מסולק מהכנסת, לא להיבחר לכנסת. בסוף הם עושים נזק למגזר שלהם. ראינו את ראש עיריית נצרת נוזף קשות באיימן עודה שם לפני המצלמה. הם עושים נזק, הם מלבים את האש, בסוף זה מה שאנחנו אומרים על העולים להר הבית, היהודים שעולים להר הבית עולים בכבוד, עולים בשקט והערבים עולים לאלימות, הח"כים הערבים מלבים את האש".

    חברי כנסת יהודים שעולים להר הבית בתקופה כל כך רגישה זה סביר בעיניך?

    ח"כ מגל: "כן. בעיניך?"

    דוד חכם: בעיניך? אני שואל אותך, בכל זאת".

    בצלאל קאהן: "אני לא אהסס לומר את מה שאני חושב, שעליה להר הבית, א. תמיד אסורה על פי ההלכה".

    ח"כ מגל: "תלוי איזו הלכה, יש רבנים שאוסרים ויש רבנים שמתירים. גם קטניות בפסח, יש רבנים שאוסרים ויש רבנים שמתרים".

    קאהן: "בוא לא ניגע בהלכה, למרות שהדעה ההלכתית בעניין הזה שלי ושל דוד נחרצת ואני חושב שרוב המאזינים שלנו חושבים כמונו…

    ח"כ מגל: "אז שיבושם לכם, בסדר גמור".

    קאהן: "זה בסדר, נכון ולכן אני לא מדבר עכשיו על העניין ההלכתי, אני מדבר על העניין הזה של להיות חכם ולא צודק. אני רואים ויודעים שהעלייה להר הבית מתסיסה ואנחנו רואים שהפלסטינים משתמשים בזה כדי לפגע בנו, היהודים. האם לא נכון בעת הזו, בתקופה רגישה, לא לעשות פעולות שיכולות לגרום לנזק, התססה ולרצח של יהודים"?".

    ח"כ מגל: "גם הנוכחות שלנו ביהודה ושומרון מתסיסה את הערבים".

    חכם: "אתה יודע שזה לא דומה, ח"כ מגל. זה לא דומה, אין תירוצים לטרור, זה נכון. אבל אתה רואה על מה הפלסטינים היום מדברים. הם מדברים על אל-אקצא, על הר הבית ומדברים על העליה של חברי הכנסת היהודים להר הבית שזה מה שמדליק אותם. לא בכדי ראש הממשלה אסר על עלייתם של חברי הכנסת להר הבית…".

    ח"כ מגל: "אני מבין שאפשר להוציא את היהודים מהגלות אבל להוציא את הגלות מהיהודים זה קצת קשה אז יכול להיות שנשארתם בגלות".

    קאהן: "אין לי בעיה להיות גלותי במובנים מסוימים…".

    ח"כ מגל: "אני מבין שאין לך בעיה, כך זה גם נשמע משאלותיכם. אתם מאוהבים בגלות – תישארו בגלות. אני רוצה לספר לך סיפור: כשהייתי ילד היה לי בבית תקליט שקראו לו "איש חסיד היה" של סיפורים חסידיים מההצגה. יש שם סיפור על אחד שסיפר שכשהוא היה ילד הוא הלך עם אבא שלו מעיר לעיר, מכפר לכפר, אבא שלו היה עני מרוד, היה מוכר כל מיני סמרטוטים. יום אחד תפסו אותם שני קוזאקים עם צלב ואמרו לו "נשק, יהודי מטונף או שתיצלב". האבא סירב אז הם קשרו אותו לעץ והעלו אותו באש. הוא מספר שלאבא שלו הייתה להבה קטנה ודיי. הוא נשבע לאכול ולגדול, כדי שאם פעם יתפסו אותו הקוזאקים עם צלב ויגידו לו לנשק ויעלו אותו באש – תהיה להבה מקצה הגלות ועד קצה העולם. אני מבין שאתם אולי נמצאים שם אבל אני נשבע לאכול ולגדול כדי שאם אותי יתפסו הקוזאקים אני אתן להם כדור בראש". (…).אני לא מוריד את הראש, כל הנוכחות שלנו כאן בארץ היא לצנינים בעיני הפלסטינים , ככה זה היה משנת 1920 כשהם התחילו עם הפרעות שלהם, לא בגלל שהיה פה כיבוש אלא בגלל שהיו פה יהודים. אם הנוכחות היהודית בארץ ישראל קשה לכם – אז אל תהיו פה".

    חכם: "אבל אנחנו מסכימים איתך בעניין הזה, אנחנו מדברים על הר הבית".

    קאהן: "בדיוק, אם היה סכסוך על טריטוריה אזרחית כלשהי איי שם ברמאללה… כשהסכסוך על איזושהי פיסת קרקע שאין לאף אחד בה ערך דתי, אפשר להתווכח והויכוח בין הפלסטינים לישראלים ילך בצורה רגועה. ברגע שהסכסוך הוא דתי והר הבית מכניס את המימד הדתי בסיפור הזה – הכל נפיץ".

    ח"כ מגל: "קודם כל אני לא מקבל את ההנחה שלך. יש פה אלמנט דתי בכל ארץ ישראל. ארץ ישראל היא ציון, זה נכון לגבי יהודה ושומרון ונכון לגבי כל ארץ ישראל שיש פה סכסוך דתי. לגבי הר הבית, אני לא מקבל את הווקף כרבנות. עם כל הכבוד שהם אוסרים על יהודים לעלות להר הבית. אני לא נכנס לתחום איפה שהיה בית המקדש, אני הולך מסביב. הרמב"ם עלה להר הבית, מה קרה? אתם יותר צדיקים מהרמב"ם?".

    קאהן: "הרמב"ם לא עלה למקומות שבהם אסור והיום בימינו אי אפשר לדעת איפה מותר ואיפה אסור, אבל סיכמנו שלא נכנסים לנושא ההלכתי…"

    ח"כ מגל: "גם היהודים שעולים היום לא עולים למקום שאסור… הרמב"ם ידע ואנחנו לא יודעים?

    חכם: "הרבנות הראשית אוסרת על עליה להר הבית.

    ח"כ מגל: "אז הרבנות הראשית מפחדת מערבים! זה הכל, זה הכל פוליטי".

    קאהן: "לא נכון, הרבנות הראשית וכל גדולי ישראל…".

    ח"כ מגל: "בסדר נו, וגדולי ישראל, שמענו שהרב קנייבסקי אמר לא ללכת לעיר העתיקה בעקבות הפיגועים…"

    קאהן: "הוא לא אמר לא זה, אתה  מוזן מכלי תקשורת לא אחראיים. חבל שלא בדקת עם רב הכותל שהוציא הכחשה גורפת לאמירה הזו שלא נאמרה על ידו. הנה, כמו שאתה מתייחס לרב קנייבסקי למשל בצורה הזה אז אני אומר לך, מועצת הרבנות הראשית וכל גדולי ישראל פסקו לכל אורך הדורות בחמישים השנים האחרונות לא לעלות להר הבית. אז להבין מה היה עם הרמב"מ, אני חושב שהם יודעים יותר טוב מאיתנו מה הרב עשה, כתב ואמר. שוב, אני לא רוצה להיכנס לעניין ההלכתי בטח ובטח לא עם אדם שהוא לא רב, גם אני לא רב. אני חוזר לנקודה הזו שצריך להיות חכם ולא צודק. ברגע שהעליה להר הבית מסכנת את עם ישראל, ובלי להיכנס לעניין ההלכתי…

    ח"כ מגל: "התשובה היא לא!"

    קאהן: "אוקיי, אז לא נסכים. מותר".

    ח"כ מגל: " התשובה היא לא כי אמרתי לך,גם ההימצאות שלנו ביהודה ושומרון לצורך העניין בצורת המחשבה שלך מסכנת את עם ישראל וגם ההימצאות של עם ישראל מסכנת את עם ישראל כי את ברנר רצחו בשנת 1921 בתל אביב, לא בגלל הכיבוש ולא בגלל הר הבית אז אני לא מבין איך זה מסתדר עם הלך המחשבה שלך. אני פשוט לא מבין…"

    חכם: "גם הרב קוק, גם הרב שפירא וגם הרב מרכדי אליהו פחדו מהערבים ולכן הם אסרו לעלות להר הבית?"

    ח"כ מגל: "בהחלט, אני חושב שהעניין הזה הוא לגמרי פוליטי. תסביר לי איך הרמב"מ יכול לעלות להר הבית…"

    קאהן: "מה? לומר על הרב שפירא והרב אליהו שההחלטות שלהם היו פוליטיות??? תחזור בך ועכשיו!"

    ח"כ מגל: תסבירו לי את ההיגיון, יהדות זה דבר הגיוני. מותר לשאול שאלות…. איך היהודים עלו להר הבית ופתאום אסור?"

    חכם: "הרב אליהו פחד מהערבים?"

    חכם: "הרמב"מ ידע בדיוק באיזה מקום מותר באיזה מקום מותר על פי ההלכה…".

    ח"כ מגל: "ואנחנו לא יודעים?

    חכם: "בשונה מחברי כנסת. אתה יכול להשוות חברי כנסת לידע שהיה אז לרמב"מ?

    ח"כ מגל: "יש אנשים שמבינים בהלכה שאומרים, לא שלי. אני הולך אחרי מורי דרך שאומרים לי פה מותר ופה אסור. אתם לא רוצים כי זה פוליטי. זה מדיני"

    קאהן: "לא, אתה אומר שרבנים קיבלו החלטות בגלל פוליטיקה וזה לא נכון…"

    ח"כ מגל: "אבל כל העניין הוא לא להכניס את הגויים מלכתחילה, של הציונות, של לעלות לארץ ישראל, של להתיישב בארץ. בשורה התחתונה בסוף זה מגיע להר הבית ולבית המקדש. אתם לא רוצים לבנות את בית המקדש!".

    קאהן : בוא אני אלמד אותך חלק קטן ברמב"מ. הרמב"מ כותב 'עליתי אל הבית הגדול'. כבר לפני 200, 300 שנים היה ויכוח בין פוסקי ההלכה למה הוא התכוון: האם עליתי לירושלים או האם עליתי להר הבית והמחלוקת הזו לא הוכרעה עד היום. מכאן ועד להביא ראיה שהרמב"מ עלה להר הבית הדרך רחוקה…"

    ח"כ מגל: "זה מזכיר לי שהערבים אומרים שלא היה בית מקדש. אבל בסדר, אם זו הרמה אז על הכיפאק".

    קאהן: "אני חושב שצריך להתחיל לקרוא לך 'הרב ינון מגל'.

    ח"כ מגל: "לא, ממש לא רב, אנחנו מדברים על עובדות היסטוריות ואני מדבר על יהדות אקטיבית שזו הציונות. לעלות לארץ, להתיישב בה, להבין שאחרי 2000 שנה אף אחד לא יעזור לנו. זה שיצרנו פה עם ששומר על עצמו, צריך להגיד את האמת: בזכות יהודים לא שומרי תורה ומצוות. היום הציונות משנה את פניה, היא חוזרת למקורות אבל זאת האמת. מי שרוצה להישאר בגלות לא ילך לצבא, יתן לאחרים להתבוסס בדם בשבילו, לא ישרת את המדינה, לא ישלם מיסים – יתן לאחרים לעשות את זה בשבילו….

    חכם: "אתה מדבר ממש כמו חבר כנסת מ'יש עתיד'".

    ח"כ מגל: "אני מדבר כמו חבר כנסת ציוני יהודי…

    קאהן: "אני אגיד לך למה 'ציוני לא דתי'. תוך כדי אני מקבל לא מעט תגובות מאנשים מהציונות הדתית: 'איך אתם מאפשרים לו לדבר על הרב אליהו והרב שפירא, שההחלטות ההלכתיות היו פוליטיות?"(…).

    ח"כ מגל: "אני אומר את דעתי, אני יהודי שומר שבת. אל תגידו לי, אל תאפיינו אותי. הבעיה שלכם היא שאתם עושים גדרות. אני אומר שכל יהודי שמאמין בעם ישראל, בארץ ישראל, תורת ישראל – נמצא איתי. אני מייצג ציבור יהודי הרבה יותר גדול, הרבה יותר רחב. שמאמין בארץ הזאת, ביהדות, בעם ישראל בקדוש ברוך הוא. אל תנסו לאפיין אותי, 'הרב הזה או הרב ההוא', יש רבנים שמתירים…

    קאהן: "אבל אתה אומר שגם אלה שאוסרים זה מהחלטות פוליטיות, אז תחליט!"

    ח"כ מגל: "אני אומר שכל העניין מלכתחילה שאוסרים לעלות להר הבית הוא מפחד של היהודים מהגויים".

    קאהן: "לא נכון לחלוטין. לך תלמד פרק או שניים בהלכות הר הבית…"

    ח"כ מגל: "אתה באת להתווכח איתי או לראיין אותי?

    קאהן: גם וגם"

    ח"כ מגל: "אז תתווכח עם מישהו אחר, שיהיה לכם בוקר טוב".

    קאהן: "בוקר טוב".

    האזינו לראיון המלא:



    13 תגובות

    מיין תגובות
    1. 11

      אגב אני לא מאמין שהרבי מליובאויטש פחד מהערבים אבל הוא כן אסר לעלות להר הבית

    2. 10

      הפעם הוא ממש הגזים

    3. 9

      בור ועם הארץ – מי יתן לי תלמיד חכם ואשכנו כחמור…
      שקוע בבוץ הפוליטי מעל הצוואר וחושב שכך כל העולם.

    4. 8

      לא יאומן לאן בנט מוביל את הציבור האומלל הזה.

    5. 7

      רשע מרושע אפיקורס וחצוף!!!!!
      הוא לא מדבר רק נגד הרבניים הראשיים וגדולי ישראל אלא נגד גדולי הפוסקים מפרשי הרמב"ם עפרא לפומי

    6. 6

      הוא לא יודע לא יהדות ולא היסטוריה

    7. 5

      ציטוט: "להבין שאחרי 2000 שנה אף אחד לא יעזור לנו. זה שיצרנו פה עם ששומר על עצמו, צריך להגיד את האמת: בזכות יהודים לא שומרי תורה ומצוות".

      למעלה מ-60 שנה מנסים להכחיש את השגחת ה' ולומר כל הזמן רק כוחי ועוצם ידי ורואים שהצרות רק מתגברות ולא חושבים שאולי הקב"ה רוצה שנזכור שגם הוא קיים מעבר לחובת ההשתדלות…

      בושה שאלו האנשים במפלגה שמגדירה את עצמה כ"דתית"…

    8. 4

      לא צריך להתייחס לאנשים כאלו שאין להם שיג ושיח בלימוד תורה וכ"ש בפסיקת הלכה זה מזכיר לי את ליבני שאומרת "שאפשר לסמוך על הגיורים של סתיו" כאילו למדה פעם משהו.
      אם סתיו לא יכול לפסוק וכמו שהכריעו גדולי התורה (מרן הגר"ע יוסף זצ"ל ויבדלח"א גדולי דורנו וכן הגר"ד כהן שליט"א שקרא לו "מנוול") אז "לבני" ו"מגל" יכולים לפסוק?

    9. 3

      כל הכבוד!
      דיבורים לעניין. היה טוב לשמוע יהודי גאה חי את התורה. אוהב את ארץ ישראל ופועל למענה. אפשר להסכים או לא להסכים עם העליה להר הבית, אבל בסופו של יום- אלו האנשים שמוסיפים זהות יהודית למדינה.
      מקווה שנצליח לצאת מהגלות.

    10. 2

      יפה מאוד. הזכיר לי שאפילו רש"י כשפחד מהגויים בצרפת כותב שהוא לא יודע. שנזכה להחזיר את הסנהדרין.

    11. 1

      לצערי נכונים. קבלו את האמת ממי שאמרה. כשעשנם של יהודי אירופה עלה בארובות שמי ארץ הדמים, לא היה אחד שהתנגד להקמת מדינה יהודית בהבנה שאם אין אני לי מי לי, ובהבנה שהקב"ה רומז לנו: חברה' הגיע זמן גאולתכם! קומו ועלו ציון! אחרת תאבדו בגלות, גופנית ורוחנית (ראו את אחוזי ההתבוללות הנוראים בארצות הניכר) מלבד קומץ הזויים שהתעקשו להישרף בעשן הכבשן, או לחילופין לברוח ולהשאיר את חסידיהם להיחנק ולעלות באש בגלל איזה שלושת שבועות שלא תקפות מסיבות רבות (ראו מהרח"ו בהקדמה לע"ח שמסביר כי שבועות אלו תקפות באלף שנה הראשון בלבד בסימן "האלף לך שלמה". ראו בסוף שו"ת מאמ"ר ח"ג למרן הגר"מ אליהו זצ"ל תשובות נוספות בעניין ויש מקורות רבים נוספים).
      באותה התקופה של ליקוט העצמות היבשות שלאחר חורבן יהדות אירופה, לא היה כמעט אחד שהתנגד להקמת המדינה, היו כמובן ביקורות על אופיה החילוני, אך לא הייתה התנגדות להקמת מדינה בא"י. רבים ממנהיגי הציבור החרדי ראו יד ה' בהקמת המדינה.
      לצערי כיום לאחר שנות שבע, וישיבה על זרי דפנה, אנשים מרשים לעצמם לכפור בטובה ולהתחיל לפקפק כאותם מרגלים דאז. משל חגגו בשבתם בארצות הגולה. ואני לא מדבר על אירופה בלבד, אלא גם על יהדות המזרח שהיו נתונים לרחמיהם של שייחים ערבים צמאי דם (ראו מה שקורה בתימן כיום, מציבים אלטימטום ליהודים התאסלמות או אי הצלה מטבח וכיו"ב).
      כיום שוב אנשים מטילים דופי במדינה, מטילים דופי במי שמגן עליהם מפני האוייב: המשטרה, הצבא, מתיישבי יו"ש.
      מתקפלים לנןכח צמאי הדם ומאפשרים להם לעלןת להר הבית ביד רמה, למרות האיסור המפורש לפיו "זר הקרב יומת". ומנופפים בפסקי הלכה האוסרים ליהודים לעלות. יותר משאסור ליהודי לעלות, אסור ליהודי לאפשר לנוכרי להיכנס אל מקום הקודש. בטח שלא לשחק שם כדורגל. האיסור ההלכתי נובע מספק גרידא.
      אז נכון שח"כ מגל התבטא בצורה מחוצפת כלפי גדולי תורה כמרן הגר"מ אליהו ומרן הגר"א שפירא זצוק"ל,דבר שלא ייעשה, כי מי לנו יותר מתרי צנתרי דדהבא אלו שנלחמו בערבים מלחמת חורמה? – איך אפשר להאשימם בפחד ובמניעחם פוליטיים? דא עקא שמרן הרמ"א דחף להקמת בית כנסת על ההר, ולא אסר עלייה אליו באופן גורף.
      ולקוראים ינעם, ובא לציון גואל. ובמהרה תיוושע יהודה, וישראל ישכון לבטח בארץ הקודש על כל חלקיה.